Svar: Kostplan 5-6 mdr´s baby

18. januar 2005

Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Susanne K

Nedtrapning af amning plejer at ske helt automatisk og gradvist i takt med at barnet begynder at få mere skemad, således at skemaden fra i begyndelsen kun at udgøre smagsprøver bliver til deciderede måltider og dermed udgør et ammemåltid. Mælk eller vand kan så tilbydes i kop ved siden af skemåltidet.

Det er individuelt hvor hurtigt barnet er parat til skemad og hvor hurtigt man kan øge mængden af mad. Et barn der begynder med skemad i 4 mdr´s alderen vil naturligt have en længere overgangsperiode end et barn der begynder i 6 mdr´s alderen. Samtidig er nogle børn også meget sultne og spiser hurtigt store mængder, hvor mange andre børn er langt mere småtspisende. Det er derfor vigtigt hele tiden at vurdere, hvordan ens barn har det bedst og hvor parat barnet er til ændring. Også imellem søskende kan der være store forskelle.

I princippet er det bedre at give mindre men hyppige måltider og ikke få og store måltider, for på den måde at sikre barnet energi nok.

Med hensyn til antallet af måltider, så er dette o også individuelt og afhænger af, hvad alder man begynder med skemaden i. Et bud vil dog være at børn mellem 4-6 mdr. tilbydes 1, men forholdsvis hurtigt 2 måltider dagligt og i 7 mdr´s alderen 3-4 måltider dagligt. Udover disse måltider tilbydes amning eller mælk af flaske og til måltiderne vand eller mælk af kop.

Et forslag til en kostplan med to-tre måltider skemad kunne se således ud:
Morgen: bryst
Formiddag: Evt. grød, evt. bryst
Frokost: grød eller grøntsagsmos, evt. frugtmos til dessert og evt bryst
Eftermiddag: bryst
Aften: grøntsagsmos, evt. frugtmos til dessert og evt. ...

Annonce

... bryst
Sen aften: bryst
Nat: evt. bryst

Med hensyn til smag og tilvænning til ny mad, så er det fint at skifte til en anden type grød/mos efter en uge, men hvis det går rigtig godt, så kan du også prøve med noget nyt efter 3 dage og andre andre børn har brug for længere tilvænning. Igen er det individuelt.

Det er normalt at amningen fortsat er uregelmæssig, men med den alder han har nu kan du godt forsøge at 'køre ham ind' i en mere fast rytme og rutine. Netop ved at tilbyde skemad, kan du få ændret på ammerytmen og også komme ind i en mere fast rytme omkring amning, spisning, putning.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Hvorvidt grød skal blandes op med vand eller mælk afhænger af hvor meget mælk han i øvrigt får i løbet af døgnet. Det er jo vigtigt at han får sit behov dækket og i vand er der jo ingen næring. Normalt vil det dog være sådan at den grød man selv laver laves både med vand og mælk, således at melen/grødpulveret kommes i gryden med vand, koger op og tages af blusset og herefter tilsættes smør og mælk. Mange af de industrielt fremstillede produkter indeholder mælkepulver, hvorfor disse kun skal tilsættes vand.

Med hensyn til hans gylperi og lidt tynde mave, så tror jeg det er noget forbipasserende, som du skal se an.

Jeg vil forøvrigt foreslå dig at få fat på bogen 'Mad til spædbørn og småbørn' som kan købes hos komiteen for sundhedsoplysning (www.sundkom.dk) og som også kan hentes ned fra nettet på sundhedsstyrelsens hjemmeside www.sst.dk (her dog uden billeder). Den er rigtig god og især for dig, som bor i udlandet og gerne vil have lidt viden om, hvad anbefalinger der er i Danmark, danske opskrifter osv.

Fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Kostfibre og børn

Det lille barn kan få diarré og løs afføring af at få for mange kostfibre. Især hvis barnet spiser grød og brød med hele kerner, eller rå grøntsager og meget frugt, kan barnet få for mange kostfibre.

Små børn må gene spise fuldkorn, men det anbefales, at de også spiser andre kornprodukter, da de let kan få for meget kostfiber. Når barnet i 8 måneders alderen begynder at spise brød, så bør ca. halvdelen af brødet være rugbrød og fuldkornshvedebrød og resten varieres mellem hvidt...

Læs mere i Babylex

Cykelstol

De fleste børn vil fra ca. 9 måneders alderen sidde så stabilt, at de begynder at kunne sidde i en cykelstol monteret på en voksencykel.

Vælg en stol som har justerbare fodstøtter og remme til at spænde fødderne fast, så barnets fødder ikke kan komme i klemme i hjulet. En frakkeskåner på hjulene, kan være en god idé at sikkerhedshensyn.

Cykelstolen skal være spændt fast til cyklens stel. Det er ikke sikkert nok, hvis den kun er spændt fast til bagagebæren.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit svar. Det er rart at blive mindet om alt det positive ved børnehavestarten, det er jo det jeg skal forsøge at give videre ;-)

Tak fra Tina